Ako často kontrolovať brzdy?
Brzdy by ste mali kontrolovať alebo dať skontrolovať aspoň raz ročne. No my odporúčame robiť kontrolu brzdového systému dva krát ročne, ideálne pri sezónnom prezúvaní pneumatík. Nejde však len o letmý pohľad na hrúbku platničiek a kotúčov, ale aj strmeňov (kolesá musia byť dolu z náprav), tesnosť hydraulického systému, bod varu brzdovej kvapaliny, kontrolu hlavného brzdového valca a posilňovača. Ako sme už spomenuli vyššie, komponenty brzdového systému sú podobne ako pneumatiky či stierače spotrebným materiálom. Šetriť ich opotrebenie a ničenie určite zmysel má, no nechávať ich na aute pridlho, lebo hrúbkou ešte vyhovujú, nie je najlepší prístup.
Signály, že brzdy nutne potrebujú údržbu
Pre laikov máme niekoľko signálov, podľa ktorých jasne zistíte, že vaše brzdy potrebujú údržbu. Keď svieti kontrolka systému ABS, servis treba navštíviť čo najskôr. Tiež vtedy, ak pri brzdení pociťujete trasenie volantu. Keď sa na vode alebo na klzkom povrchu auto stáča do strany, keď pri brzdení počujete divné zvuky. Tiež vtedy, keď sa vám na prístrojovej doske objaví symbol opotrebenia brzdových platničiek. Tento jednoduchý systém dnes už má vstavaný väčšina vozidiel. Keď svieti, nemali by ste na aute jazdiť viac než 1 000 – 2 000 kilometrov.
Výmena brzdového obloženia
Dnešné moderné autá majú kotúčové brzdy. Kotúčové brzdy sú zložené z dvoch hlavných častí – brzdové platničky a brzdový kotúč, ktoré sa jazdením opotrebúvajú. Rýchlosť opotrebenia závisí od spôsobu jazdy a tiež od kvality náhradných dielov. Niektoré vozidlá sú vybavené elektronickými snímačmi, ktoré vodiča na opotrebenie a nutnosť výmeny upozornia.
Dôležitá je hrúbka komponentov, ktorú stanovuje výrobca. Ak je hrúbka brzdového kotúča nižšia ako minimálna, brzdové obloženie sa v dôsledku trenia prehrieva. Tým sa znižuje účinnosť brzdového systému. V prípade nerovnomerného opotrebovania môže byť potrebná okamžitá výmena bŕzd. V takom prípade majú niektoré brzdové platničky alebo brzdové kotúče v dôsledku vyššieho opotrebenia odlišnú brzdnú silu. To môže predstavovať nebezpečenstvo nehody.
Nezodpovednosť a odkladanie výmeny brzdového obloženia môže tiež viesť k vyšším nákladom spojeným s jeho servisom. Zaujímavosťou tiež je, že brzdové platničky sa vo väčšine prípadov opotrebúvajú dvakrát rýchlejšie ako brzdové kotúče, takže ich treba vymieňať častejšie.
Akú funkciu ma brzdový olej a kedy ho meniť?
Úlohou brzdového oleja, známeho aj ako brzdová kvapalina, je prenášať tlak vytvorený v hlavnom valci do brzdových valcov a strmeňov. Všetky moderné hydraulické brzdové systémy používajú brzdovú kvapalinu. Je dôležité si uvedomiť, že po núdzovom brzdení sa v brzdovom oleji môžu tvoriť bublinky, ktoré znižujú účinnosť brzdovej kvapaliny.
Intervaly medzi výmenami brzdového oleja sa môžu líšiť v závislosti od modelu auta, preto odporúčame pri určovaní intervalu výmeny brzdového oleja vždy postupovať podľa pokynov výrobcu. Brzdovú kvapalinu je zvyčajne potrebné vymeniť po 40 000 – 45 000 kilometroch. V prípade, že jazdíte málo, odporúčame meniť brzdovú kvapalinu každé 2 roky.
Zabehnutie nových bŕzd
Pri výmene brzdového kotúča a brzdových platničiek do seba tieto dve komponenty bŕzd nezapadajú dokonale. Ak sa brzdové obloženie po montáži náhle veľmi zahreje, môže sa v dôsledku tepla deformovať. Po výmene brzdy sa preto neodporúčame jazdiť rovnakým spôsobom ako zvyčajne. Počas prvých 500 kilometrov sa preto vyhnite dlhodobému núdzovému brzdeniu, kým si kotúč a platničky sadnú
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 22.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024